به گزارش شهرآرانیوز، ۸ مرداد ۱۴۰۱ بود که خبر واژگونی ون حامل زائران عراقی در سیل در مسیر جاده میامی و حوالی روستای چنارک شهرستان مشهد به سرتیتر اخبار رسانههای محلی تبدیل شد؛ حادثهای که متاسفانه فوت ۶ زائر عراقی و راننده ایرانی این خودروی ون را در پی داشت و از آن زمان، مسئولان دستگاههای اجرایی استان و بهخصوص مشهدالرضا (ع) را مصمم کرد که در سریعترین زمان ممکن، ایجاد زیرساختهای زیارتی در محور میامی را به سرانجام برسانند تا توجه شایسته مشهدیها به میزبانی از مهمانان امام رئوف (ع) یکبار دیگر به اثبات برسد.
اصل ماجرا مربوط به زمانهایی است که بارندگی زمینهساز به راه افتادن سیل در منطقه میشود. از قضا محور میامی و شاهراه روستای چنارک از جمله نقاط سیلخیز منطقه نیز محسوب میشوند که به خصوص در فصل زمستان و بهار شاهد بارندگیهای سیلآسا هستند و اهالی نجیب این منطقه مدتهاست که به محض وقوع سیل، ساعتها در جاده منتظر میمانند تا حجم آب فروکش کند و نقاطی از جاده که در تلاقی مسیل است، قابلتردد باشد. ساکنان روستاهای مجاور تعریف میکردند که در سالهای اخیر، حوادث مختلفی هم در این محور صورت گرفته و گرفتارشدن خودروها در سیلاب به نگرانی مستمر آنها تبدیل شده است.
محسن داوری فرماندار مشهد در حاشیه مراسم افتتاح و بهرهبرداری از پل چنارک در مسیر محور میامی به مشهد اظهار کرد: شروع پروژه از مردادماه ۱۴۰۲ بود که سه ماه در دستورکار قرار گرفت، اما بنا به دلایل فنی و کمبود اعتبار، مدتی نیمهکاره ماند. با این حال، از محل اعتبارات سفر ریاست جمهور به مشهد دوباره تأمین اعتبار شد تا در نهایت در اردیبهشتماه با صرف ۱۸۵ میلیارد ریال به بهرهبرداری برسد.
وی افزود: پل با ۴ دهانه چهار متری ساخته شده است. ۱۹ هزار و ۶۶۳ مترمکعب خاکریزی، ۸۷۲ مترمکعب بنایی با سنگ، ۳۹۰ مترمکعب بتنریزی و ۸۱۵ هزار کیلوگرم آسفالت صورت گرفته تا در نهایت این پروژه در اختیار زائران و مجاوران قرار بگیرد.
فرماندار مشهد خاطرنشان کرد: این پروژه اتفاق بزرگ و مبارکی است، زیرا این منطقه از جمله نقاط سیلخیز شهرستان است که از قضا معبر جادهای با آبنما تلاقی داشته و همین امر باعث شده تا در سالهای گذشته به محض وقوع سیل، خودروهای عبوری ناچار باشند ساعاتی برای کاهش حجم آب عبوری توقف کنند. حادثه سال ۱۴۰۱ برای ون زائران عراقی و خسارات جانی و مالی متعدد برای اهالی از جمله تلفات نبود پل در این معبر بود که خوشبختانه با بهرهبرداری از این پل، دیگر چالشی برای تردد هموطنان و زائران وجود نخواهد داشت.
اگرچه افتتاح این پل، خبر دلگرمکنندهای برای اهالی بود، اما خوشخبری اصلی فرماندار مشهد مربوط به توافق راهداری با شهرداری مشهد میشد که براساس آن، تا پایان خردادماه آیین کلنگزنی و آغاز عملیات عمرانی احداث باند مجزا در محور میامی به مشهد آغاز خواهد شد.
داوری تصریح کرد: یکی از چالشهای موجود در این مسیر، تردد مستمر کامیونهای سازمان بازیافت و مدیریت پسماند شهرداری مشهد است که با حجم بار سنگین، زمینهساز حوادث متعدد جادهای هستند. در جریان رسیدگی به مطالبه بهحق اهالی، فرمانداری مشهد واسطه شد تا تفاهمنامه همکاری میان شهرداری مشهد و اداره کل راهداری شهرستان امضا شود و بر مبنای آن، مسیر دوبانده موجود بهعنوان طرف رفت و محور دوبانده دیگری بهعنوان طرف برگشت ایجاد شود. هزینههای اجرایی این پروژه نیز طبق تفاهم صورتگرفته برعهده مدیریت شهری و شهرداری مشهدمقدس خواهد بود و پس از طیشدن فرآیندهای اداری و اخذ مجوزها، اجرای پروژه تا پایان خردادماه آغاز خواهد شد.